Varför vintertid och sommartid ?


Jag har aldrig riktigt förstått det här fenomenet med att vrida fram klockan en timma när sommaren kommer och tillbaka en timma när vintern kommer. Varför inte bara låta dygnet flyta på som vanligt? Hålla på att krångla med klockorna två gånger om året.
För min del ställer det alltid till med problem.

Tänkte jag skulle vara duktig och läsa lite om det på Wikipedia, det var en hel del men såhär stod det bland annat om
Sommartid...
...innebär att loka tid justeras fram (vanligtvis en timme) under en del av året för att bättre nyttja den ljusa delen av dygnet under sommaren.

Sommartid används i omkring 70 länder runt om i världen, mer än hälften av dem i Europa.

I tropikerna är sommartid ovanligt (men förekommer), eftersom skillnaden mellan sommar och vinter är mindre. Även i länder närmare polerna gör sommartid mindre nytta eftersom dagsljuset på sommaren i många fall sträcker sig hela det vakna dygnet (trots det har de länderna i allmänhet sommartid).

Sommartid användes första gången sommaren 1916, då Tyskland, Sverige, Storbritaninen och flera andra länder hade sommartid.

Men vintertid heter inte vintertid utan det heter normaltid. Det däremot tänker jag inte skriva ner för DET var mycket text. Men är ni intresseade är det ju bara att kolla upp det på Wikipedias hemsida.

Vad tycker ni om att vrida klockan fram och tillbaka ??


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0